Recensie: BBQ boek Smokey Goodness 2, Jord Althuizen

Wij nemen een kijkje in zijn één na laatste boek Smokey Goodness 2 en schrijven een recensie. De barbecue Meester van Nederland Jord Althuizen van Nederland is terug met een nieuw barbecue boek. Althuizen is inmiddels een fenomeen op barbecue gebied in Nederland en is succesvol met zijn authentieke barbecue cateringsbedrijf Smokey Goodness. Naast het runnen van een succesvol cateringsbedrijf weet hij ook nog tijd te vinden om een goede barbecue boeken te schrijven en zo zijn jarenlange ervaring op gebied van barbecueën over te dragen aan culinair geïnteresseerd Nederland.

Het laatste barbecue boek van Jord is vernoemd naar het gelijknamige eerste boek Smokey Goodness. Smokey Goodness 2 is wederom gevuld met heerlijke heerlijke recepten, verhalen en vergezeld van fantastische foto’s die je doen watertanden.

Als je als je Smokey Goodness 2 bekijkt val je meteen een paar dingen op. Allereerst heeft de marketingafdeling er weer een waar spektakel van gemaakt zonder ook maar een woord gelezen te hebben weet je al zeker dat je dit boek moet hebben om lekkere ‘echte’ barbecue gerechten te maken thuis. Het boek is echt met liefde en kennis gemaakt en dat zie je aan alles af, de gelikte vormgeving de foto’s die een beetje Instagramfilter-achtig aan doen maar passen prima bij de sfeer van het boek en bij hippe moderne media uitgevers die hier graag op inspringen.

Smokey Goodness 2

Jord noemt zich in zijn tweede boek de ‘carnivoresque avonturier’ waarbij afgerezen wordt naar Zuid-Amerika. In Zuid-Amerika snuift hij de Argentijnse barbecue cultuur op waar op een hele andere manier gebarbecued wordt dan ons hier in Nederland, dat mag duidelijk zijn.

Aan de schrijfwijze van het boek merk je dat Jord Althuizen echte barbecue purist is. Hij is genadeloos over de gasbarbecues die op het moment heel populair zijn of ook wel beter bekend als ’tuinkeukens’. Volgens Jord zijn vooral hele dure oplossingen om je borden te verwarmen. Wat ons betreft heeft hij daar gelijk in. Smokey Goodness 2 is eigenlijk niet echt een kookboek maar ook een handleiding voor de barbecue.

Recepten zijn geschreven op basis van zijn avonturen in Zuid-Amerika. In het eerste boek werd meer de basis gelegd van het barbecueën maar dit boek bevat meer uitdagende recepten. Waar je wel snel tegenaan zult lopen is dat veel recepten gebruik maken van soorten vlees die niet in de standaard supermarkt kan verkrijgen daarvoor moet je dus naar je eigen lokale slager gaan en specifiek vragen om bepaalde stukken vlees. Maar dat is voor de echte barbecue liefhebber natuurlijk helemaal geen probleem.

Wat ook leuk is het vermelden waard is dat het boek ingaat op diverse rubs voor het bereiden van vlees en marineren van vlees. Ook wordt er in een boek uitgelegd hoe je zelf de lekkerste barbecue sauzen kan bereiden die een stuk beter te pruimen zijn dan die ranzige Calvé troep.

Smokey Goodness 2 is een prima opvolger van Smokey Goodness net als het eerste boek is dit boek ook weer lekker vlot en met een goede dosis humor geschreven.

Misschien is de fotografie nog wel lekkerder dan de recepten zelf naar dat maakt niet uit. Smokey Goodness 2 is een prachtig vormgegeven barbecue boek. Interessant voor de gevorderde barbecue fanaat maar ook voor iemand die zich wat meer wil verdiepen in het fenomeen barbecueën. Hou je meer van het sneller stamp en vreet werk, vergeet het dan is het boek niks voor jou en kun je beter gewoon naar de supermarkt gaan om wat euroknallers te halen.