Recensie: BBQ boek Smokey Goodness 3, Jord Althuizen

Recensie Smokey Goodness 3 bigger Better BBQ boek.

Jord is weer terug met een nieuw barbecueboek deze maal reist Jord Zuid-Afrika af voor nieuwe barbecue inspiratie. Als je aan Zuid-Afrika denkt heb je het niet over barbecueën maar dan heb je het over een ‘braaien’ het  Zuid-Afrikaanse equivalent van barbecueën zoals we dat in Nederland kennen.

Braaien doe je met je hele familie of de buurt en is een echt gemeenschappelijk eetfestijn. Lijkt op de Nederlandse manier van barbecueën maar verloopt net wat anders dan dat wij barbecueën ervaren. Jord gaat in zijn boek op zoek naar Zuid-Afrikaanse barbecue gerechten en geeft er vervolgens zijn eigen draai aan.

Smokey Goodness 3 is meer dan een kookboek is net als de vorige uitgave Smokey Goodness serie weer vergezeld van fotoreportages van de reis Jordy door zuid Afrika heeft gemaakt. Hoe boek is meer en culinair reisverslag dan puur een kookboek. In het Smokey Goodness 3 gaat Jord samen met zijn vriend Maarten een vinoloog op zoek naar de authentieke Zuid-Afrikaanse barbecuecultuur en de Zuid-Afrikaanse wijncultuur waar Zuid-Afrika natuurlijk om bekend staat. Het leuke van het boek is dat het op een bepaalde manier is geschreven met gebruik van de Zuid-Afrikaans, veel woorden zul je herkennen omdat Zuid-Afrikaans natuurlijk op het Nederlands is geïnspireerd, al moet je dat niet in Zuid-Afrika zeggen maar het is natuurlijk wel zo.

smokey goodness 3

In Smokey Goodness 3 vind je typisch Zuid-Afrikaanse barbecue producten denk bijvoorbeeld aan ‘boerewors’ maken. Boerenworst is een populair braai product in Zuid-Afrika en wordt veel gegeten, in feite is boereworst een grote op ronde opgedraaide worst die geintroduceert zou zijn door Nederlandse kolonisten.

De schrijfstijl van Jord kun je als no-nonsens beschouwen en leest makkelijk weg. Het boek wederom voorzien van prachtige foto’s die gemaakt zijn door Remko Kraaijeveld. Wat het barbecueën in het Afrika zo typerend maakt is natuurlijk de grote variatie aan wild dat op de braai wordt bereid, vlees dat wij helaas hier niet kunnen verkrijgen. In Smokey Goodness 3 kun je ook gerechten vinden op basis van struisvogel populaire stuk gevogelte in Zuid-Afrika. Struisvogel is een stuk makkelijker verkrijgbaar in Nederland en inmiddels een ingeburgerd stukje vlees.

Vleers het ook wel interessant om juist met de groente gerechten van de barbecue aan de slag te gaan. Neem bijvoorbeeld de geblancheerde bloemkool van de barbecue met heerlijke currysaus leuk om een keer te proberen.

Uiteraard is veel aandacht besteed aan wijn drinken in het boek maar zo staan er ook recepten in voor alcoholvrije drankjes, limonades en Zuid-Afrikaanse ijsthee.

Het is een mooi barbecueboek geworden net als de vorige delen Alleen is het nadeel dat sommige recepten erg duur zijn om te maken en uiteraard moet je rekening houden met een lange bereidingstijd veel barbecue gerechten.

Het boek Smokey Goodness 3 is zowel een receptenboek als een reisverslag. Dat maakt het boek ook zo leuk. Het leest lekker weg en staat boordevol met goede echte authentieke Zuid-Afrikaanse braai recepten. Het is het perfecte barbecue boek voor barbecue liefhebbers die echt wat meer willen maken van het barbecueën. Het bereiden van een Tomahawk lamszadel staat allemaal in dit geweldige barbecue boek, Smokey Goodness 3. Bedankt voor het lezen van deze recensie en veel barbecue plezier deze zomer.